een kar vol instrumenten

Gisteren was het zover. Muziekles. De eerste les uit een reeks van zes voor groep 1, 2, 3 en 4. Cultuurpad heeft mij gekoppeld aan een school in Helden met een vraag. De leerkrachten willen namelijk meer met instrumenten gaan werken maar weten niet zo goed hoe. De bedoeling is dat ik om de week kom zodat de leerkrachten de week erop zelf aan de slag kunnen. Oké, tof! Daar ben ik natuurlijk helemaal voor in en daar kan ik zeker wat mee.

De eerste dag was te gek. Enthousiaste leerlingen die graag met instrumenten aan de slag willen. Omdat ik niet wist wat voor instrumenten ze op school hadden, had ik zelf het een en ander meegenomen. Boomwhackers, een berg percussie-instrumenten en hier en daar wat uit de fluitenfamilie. De lessen stonden in het teken van het ontdekken, experimenteren en zelfs al een beetje componeren. Helemaal leuk! Maar we willen natuurlijk gebruik gaan maken van de instrumenten die er op school zijn te vinden. 

Ik word meegenomen naar een plek ver van de klassen waar ik de lessen geef. Een kar staat in de gang. Een kar met xylofoons, wat bekkens, tamboerijnen, triangels en een bakje met stokjes. Stokjes die ergens bij moeten horen. Waar ze bijhoren is een raadsel want er is een boel verdwenen. Een les met alleen percussie-instrumenten wordt dus lastig. Naast de kar ligt een elektronisch drumstel alsof deze klaar ligt om aan de straat gezet te worden. Er zijn keyboards maar die werken natuurlijk niet zonder adapters. Ze hebben Boomwhackers en deze zijn zorgvuldig verstopt in een kast. Sommige klassen hebben ze nog nooit gezien en een paar hebben er toch nog 1 keer iets mee gedaan. Dat is jammer. Leerkrachten vinden het een gedoe om muziekles te geven met instrumenten. Dat snap ik natuurlijk wel als het er op deze manier bij ligt.

Maar nu de vraag die ik mezelf moet gaan stellen. Moet ik, om aan de vraag van de leerkrachten te voldoen, inspireren en laten zien hoe ze instrumenten kunnen inzetten of moet ik daarbij ook een systeem bedenken waardoor de instrumenten toegankelijker worden? Want gaan ze daadwerkelijk met instrumenten aan de gang als dit zo blijft? Ik betwijfel het. 

met SIEN op tour!

In september en oktober van vorig jaar ging ik op tour. Een 'Tour de creativiteit'. Ik heb vele kinderen gezien, mee gedanst, gezongen en muziek gemaakt. Aan de hand van het boek 'Rupjes Nooitgenoeg' hebben we muzikale verhalen gemaakt. We maakten er handvatten voor en SIEN heeft alle handvatten gebundeld. Ze zijn nu te downloaden via hun site, maar ook via de mijne ;) Hieronder hun bericht.

In de periode september tot en met december 2015 reisde de Tour de Creativiteit langs de Lijn 83 PO-scholen ’t Kendelke, St. Josef, ’t Diekske, Mariaschool, Vitusschool en Catherinaschool in de gemeente Bergen.

De Tour De Creativiteit is erop gericht om scholen kennis te laten maken met het inzetten van cultuur als middel. Het uitgangspunt van de activiteiten was voor Lijn 83: “Raar maar waar”, out- of-the-box en de focus op creativiteit. Hierbij is ingezet op verschillende kunstdisciplines (dans, muziek, theater, beeldende vorming en media) om de creativiteit op de scholen te stimuleren en om op een andere manier naar materialen te kijken.

Culturele experts die betrokken zijn geweest zijn:
Dans: Petra Beerens, Nicole Senden, Tess van Neerven, Wendy van Dijck
Muziek: Sebastiaan Brussee, Joep van Wegberg, Kim Lee Wong
Theater: Peter Freijsen, Leonie Wintjes, Justin van Kampen
Beeldend: Nina Thibo, Rob Benders, Desiree Schroeder, Suzanne Berkers, Rob Benders
Media: Roel Sanders, Yvette Bosch, Pascal Courbois

Tijdens de Tour zijn er praktische handvaten ontwikkeld aan de hand van de workshops op de verschillende scholen. Met deze handvaten kunnen leerkrachten zelf creativiteit terugbrengen in de klas, met simpele ingrediënten iets nieuws maken en creatief denken stimuleren.