een kleuter doet de cito-toets

We kennen allemaal de cito-toets nog wel. Een spannende tijd waarin je het gevoel had dat alles daar vanaf hing. Nu kreeg ik onlangs van Sien de vraag om een alternatieve toets te ontwikkelen in plaats van de cito-toets. Maar nu komt het: voor kleuters. Mijn eerste gedachte was: worden kleuters ook al blootgesteld aan al dat leed dat cito heet?! En ja, dat worden ze. Zittend aan een tafeltje, werkboekjes open en schriftelijke opgaven maken. Hmm...

De opdracht tot het ontwikkelen van een alternatieve toets is tot stand gekomen door een cursus die Sien geeft aan leerkrachten. Zij worden hierin opgeleid tot ICC'er, oftewel een interne cultuurcoƶrdinator. Daarbij moesten zij nadenken over een probleem binnen het lesprogramma en kleuterjuf Els zat met die cito-toets in haar maag. Ze vindt dat het niet goed aansluit bij haar kinderen en denkt dat het toch anders zou moeten kunnen. Ze bespeelt muziekinstrumenten en houdt van zingen en dansen. Dit is iets wat ook in haar lessen veel terugkomt en wat de leerlingen tof vinden, waarom die kwaliteit niet inzetten bij de toetsen? Helaas heeft ze te maken met een directie en moet ze de cito-toets afnemen zoals voorgeschreven. Dit mag dus niet op een andere manier dan zittend aan de banken de opgaven maken. Het idee van het alternatief toetsen lijkt daarmee van tafel. Wat nu? De toetsboekjes zijn in huis en het is tijd om te bekijken wat de kleuters van vandaag de dag moeten weten. Els heeft de opgaven die de kinderen moeilijk vinden rood omcirkeld en daarbij kom ik de volgende opgave tegen:

37. Waar ligt de pen dichterbij de schaar dan bij het potlood?








Ik weet niet of ik deze goed zou hebben gehad als ik dit in groep 1 voor m'n kiezen had gekregen. De vraagstelling vind ik maar vreemd. Gelukkig ben ik nu volwassen en weet ik wat er wordt bedoeld. Alhoewel ik de opgave wel een keer extra moest lezen. 

Al met al een te gekke klus waarin geƫxperimenteerd mag worden met de toetsmethode. Wat er precies uit gaat komen weet ik nog niet, maar dat vage opgaven op een andere (muzische) manier gesteld gaan worden is zeker. Aan het einde van het schooljaar gaat de toets voor het eerst afgenomen worden. Ik ben benieuwd wat daar zoal gaat uitkomen. Maar voor nu is het ontwikkelen geblazen!